رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

تاریخ نگار | تاسیس نیروی هوایی ایران با ۷ فروند هواپیما

  • کد خبر: ۶۱۱۰۳
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
تاریخ نگار | تاسیس نیروی هوایی ایران با ۷ فروند هواپیما
در اواخر سال ۱۳۰۴ خورشیدی، چند فروند هواپیمای فرانسوی و روسی خریداری شد که با نام عقاب، سیمرغ، کرکس، تیهو و... خوانده می ‏شدند. محل استقرار این هواپیماها، آبادی قلعه مرغی در جنوب غربی تهران انتخاب شد که وسعت کافی را برای نشستن هواپیما داشت..
به گزارش شهرآرانیوز؛ ..پس از آن، عده‏‌ای دانشجو برای گذراندن دوره‏‌های آموزشی خلبانی به روسیه و فرانسه اعزام شدند تااینکه در همان سال، نیروی هوایی ایران تاسیس شد. پس از مدتی، با تاسیس آموزشگاه‏‌ها و دانشکده ‏های خلبانی و فنی و دیده ‏بانی، تربیت و آموزش نیرو‌ها در داخل کشور آغاز شد.
 
با گذشت ۱۰سال از تاسیس نیروی هوایی ایران و همچنین نخستین فعالیت‌های کشور درزمینه نیروی هوایی و فراهم شدن زمینه‌های فعالیت در این بخش، ضرورت تاسیس یک آموزشگاه فنی (مدرسه مکانیسین) احساس شد و به این منظور، قرار شد ۲۰مکانیسین هوایی از هلند برای تعلیم در مدرسه فنی که در مهر ماه افتتاح می‌شد، استخدام شوند، اما این امر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام در شهریور۱۳۱۱ مدرسه خلبانی تاسیس شد.
 
در سال۱۳۱۲ باتوجه به گسترش قوای هوایی ایران و خرید روزافزون هواپیما‌های جنگی از خارج، دولت وقت تصمیم گرفت برای بی نیازی از خرید هواپیما یا حداقل برای کاستن هزینه خرید آن ها، به تاسیس کارخانه‌های هواپیماسازی اقدام کند. به همین منظور برای خرید ماشین و لوازم کارخانه به آلمان و انگلستان، سفارش‌هایی داده شد و این ماشین‌ها و لوازم را که در سال۱۳۱۴به ایران رسید، در دوشان تپه نصب کردند.
 
تا شهریور۱۳۲۰ که پایان دوران حکومت پهلوی اول است، نیروی هوایی ایران دارای ۲۸۳فروند هواپیما، فرماندهی و ستاد نیرو و منضمات آن، سازمان واحد‌های هوایی شامل پنج هنگ (تبریز، مشهد، هنگ بمباران تهران، هنگ قلعه مرغی تهران و اهواز) و آموزشگاه خلبانی بود. در سال۱۳۴۷به دنبال افزایش روزافزون حضور هواپیما‌های پیشرفته مافوق صوت اف ۴ و اف ۵، نیروی هوایی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها شروع به استخدام کادر جدیدی با عنوان همافری کرد و طی همین سال ها، درخواست سفارش و خرید هواپیما‌های اف ۱۴ هم از دولت آمریکا در دستورکار قرار گرفت که ۷۲فروند از این هواپیماها، بهمن۱۳۵۴ در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
 
در سال۱۳۵۷ نیروی هوایی ایران درصدد بود که تعداد جنگنده‌های خود را از ۴۴۷فروند به ۵۰۰فروند برساند. با پیدایش نشانه‌های فروپاشی رژیم پهلوی در سال۱۳۵۷، گسل‌هایی که در آن زمان در نیروی هوایی پدید آمده بود، ازجمله نارضایتی‌های درون سازمانی، باعث شد که نیروی هوایی، زودتر از نیرو‌های دیگر به امواج انقلاب بپیوندد.
 
با شروع جنگ تحمیلی، ضروری‌ترین مسئله‌ای که به ذهن خطور می‌کرد، مقابله به مثل و جلوگیری از پرواز هرچه بیشتر هواپیما‌های عراقی در آسمان ایران بود.
 
در همان روز نخست جنگ، با همت فرماندهان دلیر نیروی هوایی، مثل شهید محمدجواد فکوری، نیروی هوایی توانست با به پرواز درآوردن ۲۰۰هواپیمای جنگنده و عبور دادن ۱۴۰فروند از آن‌ها به داخل مرز‌های عراق، پاسخ کوبنده‌ای به تجاوز‌های نیرو‌های بعث عراق بدهد و مانع پرواز‌های بعدی آنان به داخل فضای هوایی ایران شود. از طرف دیگر در آن دوران، آماده کردن نیرو‌های پروازی، تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها و تامین قطعات یدکی ازجمله مسائلی بود که نیروی هوایی با آن روبه رو بود و پشتیبانی ابرقدرت‌ها از عراق و تحریم علیه کشورمان، دو چالش مهم دیگر محسوب می‌شد. به طورکلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت و دلاوری و پایمردی سربازانش در دوران دفاع مقدس و اهدای شهیدان، جانبازان و آزادگان بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام، توانست خدمات ارزنده‌ای را به کشورمان ارائه دهد. هم اکنون نیروی هوایی کشورمان در زمره قدرتمندترین نیرو‌های نظامی دنیا بوده و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های فراوانی در عرصه مهندسی هوایی داشته است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->